Frequently Asked Questions

Leveranstider

  • Leveranstid smycken på lager

    Leveranstiden på produkter som är på lager är ca. 3-4 vardagar.

    Leveranstiden är angiven under varje enkel produkt på vår hemsida. 

    Till detta måste du lägga till den fraktmetod du väljer.

    • Spårad brev cirka 2-3 vardagar
    • Upphämtning cirka 2-3 vardagar

    Leveranstiden ska alltid ses som en förväntad, ungefärlig leveranstid då den faktiska leveransen beror på PostNord och vi kan därför inte garantera leverans före ett visst datum.

    Skulle det uppstå betydelige förseningar eller andra problem med din leverans, kommer du att få ett mejl från CHANTI.

     
  • Leveranstid vigselringar

    Leveranstiden varierar efter vilka vigselringar som du beställer.

    Vigselringar som ska produceras:
    Leveranstiden är ca. 3 veckor, beroende på vilka du köper. Leveranstiden är den samma om de beställs med eller utan gravyr. 

    Vigselringar på lager:
    Leveranstiden är ca. 2-3 vardagar. Vi kan inte gravera i vigselringar på lager.

    Leveranstiden är angiven under varje produkt på vår hemsida, så det är viktigt att du kollar där innan du beställer. 

    CHANTI kan aldrig garantera leverans till en viss dato, eftersom det är ca. tider. Heller inte när du skickar mejl och frågar. Det är därför viktigt att du beställer i god tid, om du ska använda vigselringen/ringarna till ett bestämt datum.

    Du kommer att få ett mejl den dag som vigselringen/ringarna blir iväg skickade till dig.

    Skulle det uppstå förseningar eller andra problem med din leverans, kommer du att få ett mejl från CHANTI.

    Har du beställt andra varor på samma order, skickas alla varorna iväg samlat när vigselringen/ringarna har kommit hem. Önskar du att de andra varorna ska skickas först, måste du göra dette på två olika ordrar.

  • Leveranstid på namnsmycken

    Det finns leveranstider på alla namnsmycken från CHANTI. Leveranstiden på namnsmycken från CHANTI er cirka 3 veckor.

    Leveranstiden är angiven under varje produkt på vår hemsida, så det är viktigt att du kollar där innan du beställer. 

    CHANTI kan aldrig garantera leverans till en viss dato, eftersom det är ca. tider. Heller inte när du skickar mejl och frågar. Det är därför viktigt att du beställer i god tid, om du ska använda namnsmycket till ett bestämt datum.

    CHANTI kan inte uppge hur långt ett namnsmycke är i processen. Du kommer att få ett mejl den dag som namnsmycket blir iväg skickat till dig.

    Skulle det uppstå förseningar eller andra problem med din leverans, kommer du att få ett mejl från CHANTI.

    Har du beställt andra varor på samma order, skickas alla varorna iväg samlat när namnsmycket har kommit hem från producenten. Önskar du att de andra varorna ska skickas först, måste du beställa dom på en anden ordrar.

  • Leveranstid dopsgåvor

    Dopgåvor utan gravyr:
    Leveranstiden är ca. 3-4 vardagar

    Dopgåvor med gravyr:
    Leveranstiden är ca. 2 veckor.

    Leveranstiden anges under varje produkt på vår hemsida, så det är viktigt at du kollar där innan du beställer.

    Har du beställt andra varor på samma order, skickas alla varorna samlat när dopgåvan har kommit hem. Önskar du att de andra varorna ska skickas först, är det bäst om du gör 2 olika ordrar. Detta beror på at CHANTI inte kan dela upp en betalning.

Försändelse

  • Fraktpriser

    Frakt upphämtning - 49 kr.

    Spårad brev  - 39 kr.

  • Spårning av min order

    När din order skickas från oss skickar CHANTI ett mejl till dig om att ordern är sänd. 

    Spårad brev:

    Levereras i brevlådan på den adress du har angett på beställningen. Spårningsnummer medföljer i den mejl du får när beställningen är skickad. 

    Upphämtning:

    Paket till utlämningsställe levereras till valt utlämningsställe. Spårningsnummer medföljer i den mejl du får när beställningen är skickad.

    Båda kan spåras på www.postnord.se när PostNord tagit emot och skannat paketet/brevet. Vi skickar från vårt lager i Danmark.

     

    Det är alltid CHANTI's ansvar att paketet kommer fram. Får du inte ditt paket inom 14 dagar, ber vi dig om att kontakta info@chanti.se och så undersöker vi saken. Dock kan du alltid vara säker om att antingen få ett nytt paket eller pengarna retur efter du har skrivit under en försäkran på heder och samvete. 

  • Fraktmetod

    CHANTI skickar alla brev och paket med PostNord. 

    Vi skickar antingen som spårat brev levererat till din adress eller paket till utlämningsstället.

    Man kan inte skicka med GLS Fedex, UPS, TNT m.fl. och du kan inte få någon form av express leverans. Heller inte om du skickar mejl och frågar.

Beställning

  • Lägga en order

    Önskar du att handla hos CHANTI, ska du genomgå få snabba steg för att utföra ett köp.

    Hitta den eller de varor som du önskar att köpa och klicka Köp eller Lägg i Korgen, och gå härefter till kassan genom att trycka på kundvagnen uppe i högra hörnet. 

    Ange ditt namn, adress och telefonnummer samt e-postadress. Är du redan kund, kan du ange din e-postadress och hämta dina uppgifter automatiskt.

    Välj härefter den önskade Fraktsätt, och härefter den önskade betalningsformen.

    Kolla till sist, att alla upplysningar är korrekta och klicka på "TIL BETALING". 

    På ww.chanti.se kan du endast beställa via hemsidan.

    Alla priser är inklusive moms och andra avgifter.

    Där zirkoner nämns är det alltid syntetiska zirkoner.

  • Ändring av order

    Önskar du att ändra något i din order, ska du så snabbt som möjligt skriva en mejl till info@chanti.se  

    CHANTI behandlar beställningar löpande, så om din order redan har kommit vidare i systemet, är det tyvärr inte möjligt att ändra din order.

    Hinner du inte ändra din order, kan du alltid returnera paketet till CHANTI och använda dig av din returrätt.

  • Avbeställning av order

    Önskar du at avboka din order, ska du så snabbt som möjligt skriva en mejl till info@chanti.se. 

    CHANTI behandlar beställningar löpande, så om din order redan har kommit vidare i systemet, är det tyvärr inte möjligt att avboka din order. 

    Hinner du inte att avboka din order, kan du alltid returnera paketet till CHANTI och använda dig av din returrätt.

  • Produktsökning

    www.chanti.se har riktigt många smycken/klockor att välja mellan. Detta har CHANTI löst med en meny, sökfilter och ett sökfält.

    Välj först en kategori ute i menyn till vänster och härefter kan du begränsa din sökning med sökfilter, som du finner överst på sidan precis ovanför smyckena.

    Du kan också enkelt använda sökfältet och komma direkt til det du söker.

    Kan du inte hitta det du söker, är du välkommen att skicka en mejl till vårt kundcenter på info@chanti.se.

  • Registrera som kund

    Önskar du att bli registrerad som kund hos CHANTI ska du klicka på "Logga in" - "Skapa ett konto" och ange dina uppgifter.
    Var noga med att ange alla uppgifter korrekt. Angivelsen av namn, gata, husnummer och våning ska vara tydligt och komplett.

    Namn:
    Kom ihåg, att skriva både förnamn och efternamn. 
    Det är viktigt att namnet på ordern och namnet på dörren/brevlådan är det samma.
    Om namnet inte står på dörren/brevlådan, ska du skriva C/O det namn, som faktiskt står på brevlådan/dörren.
    Om leveransadressen är till en firma, ska du komma ihåg att ange ATT: Namnet på den person som ska ta emot smyckena.

    Gata:
    Kom ihåg att skriva det kompletta gatunamnet.

    Husnummer:
    Kom ihåg att skriva husnummret tydligt, ev. A,B,C....  

    Våning:
    Kom ihåg, att skriva våning - TV/MF/TH - ev. Lägenhetsnr./dörrnummer.

    Telefonnummer:
    Kom ihåg att skriva telefonnummer, gärna också mobilnummer. Även om CHANTI främst kommunicerar via e-mail, kan det i några tillfällen vara nödvändigt att kontakta dig via telefon. Detta kan vara om du inte har svarat på ett e-mail eller om vi behöver få ett snabbt svar för att kunna behandla din order så fort som möjligt.

    E-mail adress:
    Kom ihåg att kontrollera att din email-adress är korrekt skriven. Det ska vara en email-adress som du kollar regelbundet. Annars kommer du inte att mottaga någon orderbekräftelse. 
    Du kan inte heller få skickat ditt användarnamn eller lösenord om du skulle glömma dem. CHANTI kan inte heller kontakta dig om något ska ändras i din order.

  • Kundvagn

    I kundvagnen kan du snabbt kolla vad du har valt, totalbelopp och fraktpris. Önskar du att ändra antal ska du bara justera på det lilla plus och minus tecknet vänster om priset på varan. 

    Det kan hända, att en vara blir slutsåld medan den ligger i din kundvagn. CHANTI kontaktar dig därefter via mejl om detta skulle ske. 

    CHANTI kan tyvärr inte reservera varor, som du har lagt i kundvagnen.

    Om du vill lägga till fler smycken i kundvagnen kan du avsluta den genom att klicka på en kategori högst upp eller på CHANTI-logo.

    Klicka på "Gå vidare till Kassan" för att komma till betalningssidan.

  • Orderbekräftelse

    När du har avslutat en order hos CHANTI, kommer du att få en orderbekräftelse till den angivna e-postadress. Har du inte fått en orderbekräftelse, ska du kolla din skräppost eftersom de ofta landar där. 

    Har du fortfarande inte fått den, ska du kontrollera att du har angett den korrekta e-postadressen under dina användningsuppgifter under "Logga in". Är e-postadressen fel ska du skriva en mejl till info@chanti.se, så att vi kan skicka en orderbekräftelse till dig. 

    Det följer även en orderbekräftelse med fysiskt i själva paketet som du får.

  • Omslag

    Vi skickar alltid smyckena i ett litet smyckeskrin som matchar smycket och fraktsättet.

    För beställningar under 415 SEK måste du debitera 8 SEK per beställning. box, på grund av stigande kostnader för förpackning, transport, tull och frakt.

    Köper du flera smycken i samma beställning kommer det att finnas möjlighet att köpa extra kartonger efter behov, t.ex. om smycket ska ges i present så har du en fin presentask att presentera smycket i.

    Beställningar över 415 SEK får en gratis presentförpackning, och återigen kommer du att kunna köpa extra kartonger om det finns fler smycken på beställningar.

    På dyrare beställningar ingår smyckeskrin automatiskt. Behöver du ett visst antal lådor för din beställning, t.ex. vid beställningar med flera smycken där några av dem ska ges i present kan du alltid skriva till oss på e-post info@chanti.se och fråga om möjligheten till extra lådor. Vi kan dock inte alltid garantera att vi kan uppfylla din önskan.

  • Diamantcertifikat

    När du köper diamantsmycken från CHANTI ingår alltid ett diamantcertifikat som fungerar som ett bevis på diamantens kvalitet och att det är konfliktfria diamanter.

    Vi använder vårt eget diamantcertifikat för mindre diamanter, vanligtvis upp till 0,50 ct. För stora diamanter och vid behov kan vi även leverera ett diamantcertifikat från t ex GIA, detta medför dock extra kostnader som betalas av kunden. Du är alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@chanti.se för att få reda på priset på detta.

    Diamantcertifikatet har en bild på smyckena, och den anger antal stenar, slipning/form, diamantfärg, diamantklarhet och karatvikt. Dessutom anges typ av smycke, material (vanligtvis 8, 9 eller 14 karats vitt eller vanligt guld).

    Om det finns andra typer av sten på smyckena ges även information om dem, i den mån vi har denna information från tillverkaren

    Certifikat ingår inte för smycken utan diamanter, inte ens för andra typer av sten.

Retur

  • 30 dagars returrätt

    Är du inte nöjd med en vara, är det möjligt att returnera den och få pengarna retur.

    Du har 30 dagars full returrätt såvida inte annat är angett under produktinformationen.

    Var uppmärksam på att vi endast tar emot oanvända varor. 
    Defintionen av att prova ett smycke är att sätta på det och ta av det snabbt.

    Vid returnering ska du använda följande adress:

    CHANTI ApS
    Frederiksberggade 3,  3 sal
    1459 København K, Danmark
    Att: Retur

    Packa in varorna försiktigt, så att den är oskadd när vi får den. Det är ditt ansvar att paketet kommer retur till CHANTI. Vi råder till att skicka med spårning om varan har ett högt värde. 

  • Varor utan returrätt

    Följande produkter finns det ingen returrätt på:

    Special producerade vigselringar (leveranstid på 2-3 veckor) med eller utan gravyr.

    Dopprodukter med gravyr.

    Namnsmycken.

    Produkter som inte finns i vårt normala sortiment.

    Diamantringar som är beställda utanför våra standardstorlekar som är storlek 48-62.

  • Förlängd returrätt

    Önskar du att förlänga returrätten så att de 30 dagarna gäller för en bestämt datum, ska du endast skicka ett mejl till info@chanti.se och datum för när de 30 dagarna ska gälla från. Du får då ett mejl retur som du ska spara och skicka med vid ett eventuell returnering.

  • Returnering

    Är du inte nöjd med en vara, är det möjligt att returnera den och få pengarna retur.

    Du har 30 dagars full returrätt såvida inte annat är angett under produktinformationen.

    Var uppmärksam på att vi endast tar emot oanvända varor.
    Defintionen av att prova ett smycke är att sätta på det och ta av det snabbt.

     

    Vid returnering ska du använda följande adress:

    CHANTI ApS
    Frederiksberggade 3,  3 sal
    1459 København K, Danmark
    Att: Retur

    Packa in varorna försiktigt, så att den är oskadd när vi får den. Det är ditt ansvar att paketet kommer retur till CHANTI. Vi råder till att skicka med spårning om varan har ett högt värde. 

  • Byte

    På grund av ökande kostnader i frakt och ärendehantering för byten är det inte möjligt att byta.

    Behöver du en annan ringstorlek, en annan längd, eller en helt annan vara, måste du därför returnera varan/varorna och få pengarna tillbaka, och sedan beställa igen på en ny beställning.

     

    Du har 30 dagars full returrätt såvida inte annat är angett under produktinformationen.

    Var uppmärksam på att vi endast tager i mod oanvända varor.
    Defintionen av att prova ett smycke är att sätta på det och ta av det snabbt.

    Vid returnering ska du använda följande adress:

    CHANTI ApS
    Frederiksberggade 3,  3 sal
    1459 København K
    Att: Retur

    Packa in varorna försiktigt, så att den är oskadd när vi får den. Det är ditt ansvar att paketet kommer retur till CHANTI. Vi råder till att skicka med tracingnummer om varan har ett högt värde. 

  • Reklamation

    Hos CHANTI har du 2 års reklamationsrätt på produktionsfel, d.v.s. att det ska finnas ett produktionsfel som existerade när du köpte varan. 

    Produktgarantin täcker därmed inte vanligt slitage och yttre skador som du själv påför skadan.

    Önskar du att reklamera en vara, ska varan returneras till CHANTI. 

    CHANTI behöver ordernummer och en liten beskrivning av vad som har hänt med varan.

    CHANTI reparerar varan om det är möjligt. Annars kommer du att få en ny vara.

    CHANTI vurderar var enkel reklamation individuellt. 

     

    Vid reklamation ska du använda följande adress:

    CHANTI ApS
    Frederiksberggade 3,  3 sal
    1459 København K, Danmark
    Att: Retur

    Packa in varorna försiktigt, så att den är oskadd när vi får den. Det är ditt ansvar att paketet kommer retur till CHANTI. Vi råder till att skicka med tracingnummer om varan har ett högt värde. 

    Du kommer att få ett mejl från CHANTI, när när vi behandlar ditt reklamation.

  • Återbetalning

    Kreditkort (Visa, MasterCard, Maestro):

    CHANTI återbetalar till det kort som du har använt vid köpet.

    Du ska vara uppmärksam på, att det KAN gå upp till 28 bankdagar, innan du kan se återbetalningen på kontot. 

    Önskar du mer information om detta, ska du kontakta din bank, eller läsa igenom det avtal som du skrev under på, när du fick kreditkortet. 

    Swish:

    CHANTI återbetalar via det kort som är associerad med ditt Swish.

    Klarna:

    Har du ännu inte betalt fakturan, annulleras den i Klarna systemet.
    Har du betalt fakturan, återbetalas pengarna i Klarna systemet. Du kommer alltså att få återbetalningen från Klarna och INTE från CHANTI.

  • Använda smycken

    Det finns inget öppet köp på använda smycken. Det är tillåtet att prova smycket.
    Defintionen av att prova ett smycke är att sätta på det och ta av det snabbt.

    Om du går med smycket i en längre tid använder du smycket och detta kan ses på smycket. Smycken som kommer i retur kontrolleras lika grundligt som smycken som skickas ut. Vi kan därför se meddetsamma om ett smycke har blivit använt

    Har varan använts och CHANTI därmed inte kan behandla ditt byte, kommer du att få ett mejl.

  • Personlig returnering

    Personlig returnering är inte möjligt, eftersom CHANTI inte har någon besöksadress.

Vigselringar

  • Stora storlekar

    Om du köper vigselringar i mycket stora storlekar, ska du vara uppmärksam på, att det kan komma en extra beräkning för extra guld, då våra priser är beräknade utifrån stl. 56 för en damring och stl 62 för en herring.

    Du kommer dock alltid att bli informerad om detta innan du slutligen bestämmer dig för att köpa ringarma, så att du har möjlighet för att avbryta din order.

    Behöver du ytterligare råd och information? Kontakta kundservice på  info@chanti.se

  • Returrätt

    Det finns ingen returrätt på specialproducerade förlovnings/vigselringar, d.v.s. de ringar som vi inte har på lager och har en leveranstid på cirka 3 veckor.

    Dessa ringar blir specialproducerade efter beställning av en leverantör, och ringarna kan därför inte returneras.

    De förlovning/vigselringar som vi har på lager, kan endast returneras om de inte har graverats.

    Väljer ni att få ringarna graverade selv, ska ni känna till att dessa ringar inte har någon bytes/returrätt. 

  • Gravyr

    Vi kan endast gravera i specialtillverkade vigselringar, det vill säga vigselringar med en leveranstid på 2-3 veckor, och som är tillverkade av en leverantör.

    Önskar ni gravyr till era vigselringar, ska denna köpas tilsammans med vigselringarna. 

    Gravyr som hör till de vigselringar som ni har valt, kan väljas vid vigselring(ar). Välj först typsnittet genom att klicka på önskat typsnitt. Skriv önskad text i fälten för herr- och damringar.

     

    Lägg härefter i kundvagnen tillsammans med vigselringarna och betala det hela snarast. 

    Behöver du ytterligare råd och vägledning? Kontakta kundservice på mejl till info@chanti.se

Namnsmycken

  • Leveranstider

    Det finns leveranstider på alla smycken från CHANTI.

    Leveranstiden på namsmycker från CHANTI er cirka 3-4 veckor, så det är viktigt att du läser under produktinformationen för det berörda namnsmycket.

    CHANTI kan aldrig garantera leverans till ett bestämt datum, eftersom det är ca. tider. Heller inte om du skickar mejl och frågar. Det är därför viktigt, att du beställer i god tid, om du ska använda namnsmycket till ett bestämt datum. 

    CHANTI kan inte uppge hur långt ett namnsmycke är i processen. Du kommer att få ett mejl den dag som namnsmycket blir iväg skickat till dig.

    Skulle det uppstå förseningar eller andra problem med din leverans, kommer du att få ett mejl från CHANTI.

    Har du beställt andra varor på samma order, skickas alla varorna iväg samlat när namnsmycket är färdigt. Önskar du att de andra varorna ska skickas först, är det bäst att du gör två olika ordrar. Detta på grund av att CHANTI inte kan dela upp en betalning.

  • Speciella tecken

    Som regel kan inga specialtecken eller bokstäver göras, och endast europeiska bokstäver och siffror kan göras. På vissa namnsmycken, t.ex. bindestreck, snedstreck, & -tecken etc., där gravyr på en blank yta.

    I de klassiska namnhalsbanden kan endast bokstäver och siffror göras, och inga bindestreck, mellanslag eller liknande.

    Du är alltid välkommen att prova att beställa en beställning med den text/tecken du önskar och om detta inte är möjligt får du ett mejl från CHANTI, där du blir ombedd att ändra texten till något annat.

    Har du frågor om skyltar till ett namnsmycke kan du skicka ett e-postmeddelande till info@chanti.se

    CHANTI kan inte producera arabiska tecken, kinesiska tecken, etc.

    Font
    Det finns ingen returrätt på namnsmycken, i det fall det inte lever upp till förväntningarna om hur namnet definitivt ser ut.

    Därför har vi i den mån det är möjligt infogat en bild/översikt som visar typsnittet i fråga på de allra flesta namnsmycken.

    Dessa är vägledande eftersom de kan variera något beroende på sammansättningen av bokstäver i olika namn. Det är inte möjligt för oss att visa hur specifika namn kommer att bli som slutprodukt.

  • Längd av namn/text

    Det skiljer sig från namnsmycke till namnsmycke hur lång text som kan göras.

    På de helt klassiska namnhalsband kan det göras ca. 12 bokstäver. Blir de längre blir de för skröpliga och kan knäckas väldigt lätt.

    På alla andra namnsmycken är det väldigt olikt. CHANTI önskar blott at du provar att beställa smycket, och om det då uppstår problem med längden av text/namn, kommer du att få ett mejl från CHANTI, där du blir bedd om att ändra till kortare namn. 

    Har du frågor om längden av namn/text till ett namnsmycke kan du skicka ett mejl till info@chanti.se.

  • Betalning

    Dankort, Visa, Mastercard, Visa Elektron och Swish:
    Beloppet kommer att reserveras den dag du gör beställningen. Beloppet dras först den dag CHANTI skickar din beställning.

    OBS:

    Vid betalning med Mastercard och Elektron kan en betalning avvisas efter 7 dagars bokning om det inte finns tillräckligt med pengar på kortet den dag vi försöker ta ut det. Om detta händer kommer du att få ett e-postmeddelande från CHANTI som ber dig att överföra pengar till ditt konto. Vi skickar inte din beställning förrän betalningen har behandlats.

     
     

    Klarna Faktura:

    Fakturan blir först aktiverad den dag som vi skickar iväg din order. Därför gäller de 14 dagars betalningsfrist först från den dagen. 

     
     

Bytesserien

  • Bytesserien

    Vilka smycken kan bytas?
    Du kan endast byta smycken från bytesserierna. Bytet gäller endast när du bytar till ett dyrare smycke.
    Du kan endast köpa de byten, som är symboliserat av bilden av en oinfattad briljant. Minimum byte för en solitär 0,05 ct. är till 0,20 ct.   

    Diamantkvalité:
    Solitärsmycken med diamantkvaliteten Wesselton/SI och Topwesselton/VS. 
    Alliansringar med diamantkvaliteten Wesselton/SI.

    Kan jag välja en annan modell eller guldfärg?
    När du bytar begränsas du inte till den modell som du ursprungligen har valt, men du kan byta på tvärs av modellerna. Du kan även byta ringstorlek och guldfärg.

    Hur länge kan jag byta?
    Bytet kan ske inom 2 år efter orderdatum. Använder du dig av ett byte inom de första 2 åren, gäller de 2 åren igen från den dag som du bytade. 

    Vad kostar det?
    Bytespriset är symboliserat av bilden av en oinfattad briljant.Du betalar endast den aktuella prisskillnaden mellan det nya och gamla smycket.Hur bytar jag?Välj det bytes som du önskar. Om du önskar att byta en ring, ska du välja den önskade ringstorlek i ringstorleksfältet. Ange den önskade guldfärgen - vanl. guld eller vitt guld. Ange ordernummer för det gamla smycket. Packa det gamla smycket väl in, bifoga både det gamla och det nya ordernumret. 

    Skicka smycket så snabbt som möjligt till:
    CHANTI ApS
    Frederiksberggade 3,  3 sal
    1459 Copenhagen K
    Att: Bytesserien.

    Vi bytar när vi har fått det gamla smycket från dig. Finns det nya smycket på lager, kommer det att skickas inom 3-4 vardagar.
    Finns det nya smycket inte på lager, är leveranstiden 6-8 veckor.

    Behöver du råd eller vägledning? Kontakta kundservice på mejl till info@chanti.se.

Smyckenvård

  • Smyckenvård

    Smycken ska användas med försiktighet - då blir de längre.

    Du måste alltid ta bort dina smycken, när:

    - Du tar på och av kläder
    - idrotta
    - tvättar upp
    - tvätta händer
    - rensar
    - gör hårt fysiskt arbete
    - genom köksarbete
    - ligger i poolen
    - när du är i duschen
    - innan du lägger dig på kvällen

    Det är också viktigt att dina smycken INTE kommer i kontakt med:

    - krämer
    - tvål
    - kemikalier
    - parfym
    - och liknande.

    Tvål och krämer kan deponeras under stenarna, vilket påverkar stenens glans tills smycken rengörs igen.

    Du bär mindre på dina smycken genom att följa ovanstående råd. Ytbehandling kommer också att vara längre.

    Smycken utsmyckade med diamanter och ädelstenar kan enkelt få stötar utan att upptäcka det. Ädelsten, ex opaler och smaragder, kan lätt spricka med kraftig inverkan och påverkan. Därför är det viktigt att ta av sina smycken med ex hårt fysiskt arbete. Om konstitutionen, som håller klipporna, är skadad, kan stenarna gå vilse.

    Ytan på förgyllda och rhodaniserade smycken är inte en permanent beläggning. Det kommer därför att minska med tiden, vilket ger ett karakteristiskt patinerat utseende.

    Ytans hållbarhet varierar beroende på individens pH-värde, hur smycken används och lagras när de inte används.

    Medicinering kan också leda till att smyckets yta bärs snabbare.

    Pärlor har den speciella egenskapen att de blir vackrare, ju mer de används. Kontakten med huden behåller sitt liv och glans.

    Vitguldsmycken bör dock regelbundet rhodineras om du vill behålla den vita färgen. Det beror givetvis på användning och tolerans.

    Både silver, guld och förgyllda / silverpläterade material blir oundvikligen lite mörkare över tiden. De kan enkelt ombeläggas med en speciell impregnerad smyckduk eller bara en mjuk trasa.

     

    Rengöring av smycken

    Smycken ska rengöras regelbundet, speciellt om de används dagligen.

    Du kan mycket väl rengöra dina smycken med en ultraljudsrengörare. Smycken bärs inte av rengöringen och även de minst otillgängliga krokarna i juvelen släpps för fett och smuts.

    Ultraljudsrengöringsmedel ska INTE användas på oljebehandlade eller porösa ädelstenar, såsom:

    - pärlor
    - opaler
    - korall
    - smaragder
    - turkos
    - tiger klippan
    - lapis lazuli

    Om du inte har en ultraljudsrengörare kan du göra din egen hemlagad mild tvållösning och rengöra dina smycken:

    1. lägg juvelerna i en blandning av ljummet vatten och vanligt diskmedel - som över natten
    2. rengör vid behov prydda med en mjuk tandborste
    3. klandra i kallt vatten
    4. torka smycken med en trasa
    5. använd en smyckenduk om smycken ska glans igen

    Du måste komma ihåg att rengöra smycken med diamanter och ädelstenar på baksidan. Om det finns fett och smuts på baksidan av stenarna, blir glansen avsevärt minskad.

    Förgyllda och rhodinerade smycken har en tunn yta av guld eller rhodination. Ytan är lätt att bära om du ofta rengör smycken. Dessa smycken ska behandlas extra försiktigt och bara torkas med en trasa. Använd INTE polermedel med slipmedel eftersom det kan ta bort ytan under några tidningar.

    Silver smycken kan oxidera och syran från svettning och vissa typer av medicin och i varma perioder gör smyckenna svarta. Rengör därför smycken regelbundet och polera med en plyschduk.

    Diamanter absorberar fett och smuts. Därför bör de rengöras regelbundet om ljuset ska brytas optimalt i stenen.

     

    Förvaring av smycken

    Alla silversmycken och förgyllda smycken ska förvaras i en liten förseglad plastpåse eller i en plexiglasbehållare på en torr plats. När både silver och förgyllt silver är i kontakt med luft / fukt, syrgas de (blir mörkare). Alla guldpläterade silverringar applåder, eftersom det här är en naturlig oundviklig process.

    Håll alltid smyckenna åtskilda så att de inte kliar varandra.

Betalning

  • Betalningsmöjligheter

    Kreditkort:
    VISA
    Mastercard
    VISA Electron
    Maestro

    Swish

    CHANTI använder Reepay som betalingsgateway till kreditkort. Reepay är SSL-kryptererad och godkänd av NETS.

    Andra betalningsmöjligheter:
    Klarna Faktura

  • Säkerhet

    CHANTI är mycket uppmärksam på fusk med kreditkort eller faktura (Klarna). Om en order ser misstänksam ut, kontrolleras adress och IP adress, och det tas kontakt till kunden för att få igång en dialog. Detta är med till att säkra att personen i den andra änden är uppriktig. Alla misstänksamma ordrar som inte överensstämmer med vår säkerhetskontroll annulleras.

    Vid genomfört köp med kortbetalning kommer det vara angett IP-Nr samt datum/tid på betalningen. Detta görs så att CHANTI kan säkra sig som företag, ifall det skulle hända en handel med ett stulet kontokort.

    Skulle det hända att det har handlats hos www.chanti.se med ditt kort, utan att du vet om det, ska du alltid lämna en invändning till din bank.

  • Betalningsgateway

    CHANTI använder REEPAY som betalingsgateway till kreditkort. REEPAY är SSL-kryptererad och godkänd av PBS.

  • Klarna - Faktura betalning

    Klarna faktura - betalar först 14 dagar efter mottagandet av din beställning.

    - Ta alltid dina varor innan du betalar
    - Alltid 14 dagar betalningstid
    - Du behöver aldrig lämna ut kortinformation
    - Ladda ner dina fakturor från klarna.se
    - Möjlighet till delbetalning, kontakta Klarna för ytterligare information

    Om Klarna används som betalning på www.chanti.se kostar det en KLARNA avgift på 80 kr. Avgiften debiteras av KLARNA, även om du returnerar hela beställningen.

    För mer information kontakta Klarna kundservice.

Medier

  • Broschyrer

    Ladda ner gris broschyrer på följande länkar:

    Förlovnings-och vigselringar broschyre: KLICKA HÄR

    CHANTI broschyre: KLICKA HÄR

  • Sociala medier

    Följ CHANTI på sociala medier och se nyheter och deltag i tävlingar.

    Facebook: Følj oss här - Användarnamn: CHANTI

    Instagram: Følj oss här - Användarnamn: chantijewellery
    Använd gärna hashtags: #chanti #chantijewellery #chantipicofthemonth

    Twitter: Følj oss här - Användarnamn: chantijewellery
    Använd gärna hashtags: #chanti #chantijewellery #chantipicofthemonth

    Pinterest: Følj oss här - Användarnamn: chantijewelry

  • Artilkar

    DR1 Rabatten i 2006Se video här

    www.computerworls.dk i 2007Läs artikeln här

    Erhvervsbladet i 2010Läs artikeln här

  • Priser

    Ivækstprisen 2010 - CHANTI vinner i kategorin "Årets væksteventyrer".

    E-handelsprisen 2012 - CHANTI är nominerad i kategorin "Cross border".

    Gazellevirksomhed 2014 - CHANTI koras till Gazellevirksomhed.

Close